Magnolia Heaven Scent


Den er uden tvivl forårets smukkeste, og da jeg til min 40 års fødselsdag fik et gavekort til den lokale planteskole, så var jeg heller ikke et sekund i tvivl om, at det var en magnolia, det skulle bruges på :-)

Valget faldt på Magnolia Heaven Scent, der, som navnet antyder, skulle dufte mere end mange af de andre magnolier. Samtidig er den fuldt hårdfør, og blomsterne skulle efter sigende være bedre til at tåle, hvis der kommer lidt sen nattefrost - med det danske aprilsvejr, er det jo ikke helt uvæsentligt ;-)


Den var dog ikke blandt det normale sortiment på planteskolen, men den kunne heldigvis bestilles hjem. Jeg bestilte et opstammet eksemplar, så den er lettere at komme rundt om og ikke fylder så meget for neden. Min have er jo ikke så stor, så der må økonomiseres med pladsen. Til gengæld kan kronen bredde sig ligeså meget, den har lyst til - og det håber jer, den har :-)


I indlægget her, kan man læse om, da magnolien flyttede ind. Jeg havde fået at vide, at den nok ville være 2-2½ meter høj, men til min store glæde var den over 3 meter. Den er meget slank lige nu, men med årene vil kronen bredde sig mere og mere ud, og jeg regner jeg med, at højden vil nå op på 5-6 meter - men der kommer nok til at gå en hel det år.


Jeg har blandet en god portions rhododendronjord i plantehullet, men jeg har endnu ikke bestemt mig for, hvad jeg skal plante forneden. Da magnolie-rødder ikke ligger ret dybt, er det vigtigt, at bunddækket ud over at kunne tåle den halvsure jord heller ikke kommer til at genere rødderne for meget. Gode forslag modtages i øvrigt gerne :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du er meget velkomme til at lægge en kommentar, hvis du har spørgsmål, gode råd eller noget, du har lyst til at supplere med :-)