Matrem

Tanacetum Parthenium
Farve: Hvid
Trivsel: Middel
Lys: Sol




Matrem, 27. december 2011

Denne bedårende men ildelugtende 1-årige plante har jeg et par steder i haven i både en enkel og en halvfyldt udgave. De er kommet helt af sig selv, da jeg i foråret 2011 besluttede mig for, at jeg ikke ville luge noget væk, som jeg ikke vidste, hvad var. Det resulterede i en del ukrudt i bedene, men også et par hyggelige overraskelser - bl.a. disse små matrem, Tanacetum Parthenium.

Halvfyldt matrem, juni 2011

De bliver ca en halv meter høje. Mine sprang ud midt i juni, men fortsatte med at komme med blomster til langt ind i vinteren. De har en meget speciel lugt, der ikke er nogen fryd for næsen, men hvis man afholder sig fra at gå og nulre bladene, så synes jeg ikke, det er noget, der er generende.

Matrem, juni 2011

Det er en gammel lægeurt, der bl.a. er blevet brugt mod migræne og hovedpine, men her i haven er den nu bare til pynt.

De skulle være meget flinke til at selvså (og lette at fjerne, hvis der skulle komme for mange), så jeg håber, jeg også får fornøjelsen af dem til næste år, hvis jeg nu passer lidt på med lugningen igen :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du er meget velkomme til at lægge en kommentar, hvis du har spørgsmål, gode råd eller noget, du har lyst til at supplere med :-)