Høstanemoner

Anemone japonica
Farve: Lysefød og hvid
Trivsel: God
Lys: Halvskygge



Jeg holder helt utrolig meget af høstanemoner. Jeg synes de er noget af det yndigste, og har, siden jeg flyttede ind, drømt om at få et stort og overdådigt blomstrende bed udenfor mit soveværelse på nordsiden af huset.



Jeg var derfor en tur forbi planteskolen allerede det første år, jeg boede i huset, men syntes de var for dyre. I stedet begyndte jeg at kigge efter frø på nettet, og så var det jeg (eller rettere sagt Google) pludselig faldt over en annonce i Den Blå Avis, hvor der var en, der forærede en klump høstanemoner væk, hvis bare man selv kom og gravede dem op, og kun en halv times tid med bus og metro, fra mig.


Jeg ringede selvølgelig omgående, næsten euforisk, og en time senere stod jeg i en fremmed have med spade og plastikposer og var igang med at grave dem op og pakke dem ned, så de var egnet til offentlig transport. Hjemme igen blev klumperne delt til 10-12 små planter og halvdelen plantet i deres eget bed foran soveværelset og resten sat rundt omkring i andre bede.


Det var midt i sommervarmen, så jeg var flittig med vandkanden, men alligevel kom de hurtigt til at stå som nogle sølle små indtørede pinde. Jeg havde derfor heller ikke forventet at se noget til dem året efter.

Heldigvis er sådan nolge høstanemoner åbenbart sejere, end jeg lige gik og troede, for de kom igen. Ikke så store, men de var der da. De der har stået mest solrigt sprang ud ca. 1. august, og dem ved soveværelsets nordvæg et par uger efter.


Siden da, er der kommet flere hørtanemoner til, for ud over de lyserøde (som jeg tror er 'Königin Charlotte'), havde jeg faktisk glemt, at jeg senere det første år også havde købt en lille plante på tilbud i Bilka. Hvis den også havde været sart lyserød, som de andre, havde jeg sikkert glem alt om det, men da den sprang ud, viste den sig at være noget mørkere.




Men mere vil ha' mere, og hurtigt fik jeg også øjnene op for de hvide - dem måtte jeg selvfølgelig også have. Det skrev jeg på bloggen og da jeg kort efter var til blogger-kaffe hos Hanne i Haven, så havde hun gravet en klump af hendes hvide høstanemoner og til mig :-)


Jeg har ikke set dem blomstrer endnu, men dette billede er af det mødrende ophav i Hannes have. Siden har jeg også fundet ud af, at man kan få forskellige halvfyldt udgaver, så mon ikke, der med tiden kunne gå hen og blive endnu flere slags i haven? :-)


Frøstandene er i øvrigt også ret dekorative, med deres vattede udseende :-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du er meget velkomme til at lægge en kommentar, hvis du har spørgsmål, gode råd eller noget, du har lyst til at supplere med :-)