Solhat

Echinacea purpurea
Farve: Lyserød, hvid og gul
Trivsel: God
Lys: Sol




Blandt de studer, jeg såede det første forår i haven, var et brev med purpursolhat. Jeg tror måske, at det var lidt tilfældigt, at det lige var disse staudefrø, der var røget i indkøbskurven, men hvor er jeg glad for, at det skete.


Fra jeg såede dem gik der 1½ år før jeg midt i juli så den første blomst, men den var hele ventetiden værd. Jeg var solgt fra første øjeblik.


Selvom det kan virke som en evighed at vente så længe på at se resultatet, så er fordelen ved at så stauder, at man får mange, mange flere planter for de samme penge, og det er jeg godt nok glad for nu, hvor jeg kan nyde mine solhatte 4-5 forskellige steder i haven.


Bl.a. har jeg dem stående sammen med violfrøstjerner i det ene bed, hvilket jeg synes er en ret yndig kombination :-)


Og som man kan se her, er de også ret omsværmede :-)


De fortsatte med at blomstre frem til frosten, som gjorde det af med de fleste af dem.


Der var dog en enkelt sejlivet plante, der nægtede at overgive sig, og som fortsatte ned at sætte blomsterknopper hele vinteren.


Dette billede er fra midt i januar 2012,  men det havde også været en ualmindelig mild vinter, så det er nok ikke noget, jeg skal regne med hvert år - desværre. Frøstandene er egentlig også ret flotte - specielt, når man kommer tæt på :-)


Siden jeg købte min første frøpose, har jeg fundet ud af, at der findes et stort udvalg af forskellige skønne, skønne solhatte. Til blogtræffet i Landbohøjskolens have i sensommeren 2011, fik jeg en hvid forærende af Susanne med bloggen Heaven, og så er der i øvrigt mindst 2-3 andre, jeg bare MÅ ha' i min have, så der går nok ikke mange år, før der er indført mindst 4-5 forskellige slags her på matriklen :-)

1 kommentar:

  1. Hej Signe,
    Solhat er en skøn staude. Dine billeder er vidunderlige og smukke.
    God søndag til dig

    SvarSlet

Du er meget velkomme til at lægge en kommentar, hvis du har spørgsmål, gode råd eller noget, du har lyst til at supplere med :-)