Pæoner


Det første forår plantede jeg pæoner i haven, købt som knolde i Bilka - et par af de sart lyserøde Sarah Bernhardt og den næsten hvide Shirley Tempel. Jeg så ikke meget til dem det år, men året efter i 2011 kom der knopper på et par af dem. 


Jeg havde ikke fået sat skiltene ordentligt fast ved dem, så jeg havde glemt, hvilke jeg havde plantet hvor. Stor var spændingen derfor, da den første begyndte at folde sig ud i starten af juni - var det en lyserød eller hvid?


Den viste sig så at være lysegul, hvilket jo ikke rigtig passede med nogen af dem - men sød var den da alligevel :-)


Lidt eftet lidt sprang de andre knopper ud rundt omkring i haven - alle i  sart lyserøde nuancer, nogle næsten på grænsen til at være hvide. Så hvem der var hvad, var stadig lidt svært helt at afgøre.

  

Et par af dem fik selskab, at de sidste lyserøde akelejer - et helt tilfælfigt men ret bedårende partnerskab, hvis I spørger mig :-)

Senere på sommeren arvede jeg nogle store klumper af pæoer i lyserøde farver fra min mors have. De var lidt medtagede efter at have stået for længe i  potterne og ventet på at komme i jorden.


Måske var det grunden til, at de samme efterår sidst i oktober pludselig begyndte at sende ny små røde skud frem. Jeg håber ikke at de tager for meget skade i løbet af vinteren, men at de har livsmod nok til at skyde igen til foråret.


Ud over pæonerne fra min mor, købte jeg også tre nye på super-tilbud i august 2011: To 'Withe Wings' og en 'Duchesse de Nemours'. Dem er jeg lidt spændt på at få at se til næste år.  

Nogle ville sikkert mene, at jeg efterhånden havde fået pæoner nok til at dække behovet i en have på størrelse med min, men hvis det stod til mig, kunne der sagtens blive plads til flere - for tjek lige de skønheder, jeg har stående på min ønskeliste her ;-)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Du er meget velkomme til at lægge en kommentar, hvis du har spørgsmål, gode råd eller noget, du har lyst til at supplere med :-)